Informace k občanským průkazům
V současné době se na pracovišti občanských průkazů tvoří dlouhé fronty čekajících žadatelů o výměnu dokladů. Tato skupina je jednou z nejpočetnějších „desetiletých vln“, kterým letos platnost občanských průkazů vyprší a z převážné většiny se jedná o starší občany.
Pro Vaši informaci je náš úřad vybaven pouze jedním specializovaným pracovištěm (kabinkou) pro vyřizování žádostí o náběr i výdej občanských průkazů, druhé takové pracoviště slouží občanům vyřizujícím žádosti o cestovní doklady. Technická vybavenost pracoviště cestovních dokladů umožňuje i odbavování žadatelů o občanský průkaz. Bohužel s blížícím se obdobím dovolených se zájem žadatelů o cestovní doklady také zvyšuje. V tuto chvíli jednáme o přidělení výdajového místa na náklady Města Kralupy nad Vltavou pro občanské průkazy a cestovní doklady, což by urychlilo odbavování občanů.
Občan již nemusí na úřadě předkládat fotografie a vypisovat žádosti o vydání občanského průkazu. Musí si z vyvolávacího systému převzít lístek s pořadovým číslem a vyčkat na vyvolání, poté bude obsloužen v kabince, kde se žádost pořizuje elektronicky prostřednictvím informačního systému vč. digitální fotografie, navíc se jeho podpis zpracovává do digitální podoby a podepsat se na tablet je pro řadu zejména starších lidí obtížné.
Při převzetí OP musí opět občan projít kabinkou. Občanský průkaz při převzetí vyžaduje elektronickou identifikaci žadatele. V praxi to znamená, že žadatel při převzetí OP zadává bezpečnostní kód a svým podpisem potvrzuje převzetí. Bezpečnostní kód je kombinací nejméně 4 a maximálně 10 číslic. Bez zadání bezpečnostního osobního kódu NELZE OP předat. Občanský průkaz musí každý žadatel převzít osobně, úkon nelze provést v zastoupení ani na ověřenou plnou moc. V souvislosti s výše uvedeným upozorňujeme i na skutečnost, že občanský průkaz je veřejnou listinou a nesmí docházet k neopodstatněnému zkracování jeho platnosti. Běžnou lhůtou pro podání žádosti o výměnu občanského průkazu je jeden měsíc před vypršením platnosti stávajícího dokladu. Výroba občanského průkazu trvá cca 30 dnů.
Pro občany, kteří nejsou schopni se dopravit na Městský úřad v Kralupech nad Vltavou k vyřízení žádosti o občanský průkaz z důvodu imobility, je možné se telefonicky dohodnout na náběru žádosti o občanský průkaz přímo v bydlišti, a to na tel. č 315 739 827 - p. Vojtěchovská. V tomto případě požadujeme od žadatele „Potvrzení o imobilitě“ vydané ošetřujícím lékařem. Upozorňujeme, že do místa bydliště k nabrání žádosti o OP vyjíždíme cca do 1 měsíce od nahlášení tohoto požadavku. Z tohoto důvodu je potřeba zažádat o návštěvu v bydlišti s předstihem.
Víc pro naše občany bohužel nemůžeme udělat, a to z důvodu nedostačujícího počtu pracovišť, který nám byl přidělen Ministerstvem vnitra.
Z výše uvedených důvodů, chci vyzvat všechny občany, kteří si budou žádat o nový občanský průkaz a budou čekat ve frontách k oboustranné toleranci. Myslím si, že kultura osobního projevu a slušnost jsou vizitkou každého z nás.
Dagmar Volfová, vedoucí správního odboru
Vložil(a): Lenka Moravcová
Administrace:
Nejnovější aktuality:
- Výstavba optické sítě společnosti T-Mobile od 28.04. do 31.047. 2025 (Kralupy nad Vltavou, Mikovice) [9. dubna, 10:36]
- Autobusové linky se navrátily na původní trasu v ulici Čechova [8. dubna, 12:00]
- MŠ Dr. E. Beneše přijme předškolní pedagogy
- Omezení úředních hodin centrální spisovny MěÚ, Hálkova 991, Kralupy nad Vltavou [7. dubna, 11:45]
- Dopravní omezení na sídlišti U Cukrovaru (15.04. - 31.07. 2025) [4. dubna, 10:41]
- Pokládka kabelů nízkého napětí od 14.04. do 18.04. 2025 (V Uličce, Na Poláčku – část ulice) [3. dubna, 12:05]
- Čteme na dřeň [3. dubna, 08:50]
- Uzavírka Nádražní ulice od 01.04. do 27.05. 2025 [1. dubna, 14:24]
- Oznámení o omezení dodávky vody (31.03. 2025) [31. března, 08:38]
- Informace o konání zasedání zastupitelstva města a navrženém programu dne 07.04.2025 [31. března, 08:11]
- Termíny svozů bioodpadu v dubnu 2025 [28. března, 12:10]
- Turistický pochod Do Okoře bez oře (05.04. 2025) [26. března, 09:02]
- Velikonoční jarmark v městském muzeu [19. března, 09:06]
- Prostory bufetu v budově MěÚ jsou opět k pronájmu [17. března, 15:09]
- Plán údržby komunikací města - jaro 2025 [14. března, 09:45]